Recursos i ajuda
Guia de resolució
Gràcies als eixos de coordenades podeu determinar unívocament el punt que heu pensat.
Per col·locar el punt (a,b) en el pla de forma correcta, cal que us situeu a l’origen de coordenades (0,0) i us desplaceu a caselles cap a la dreta i b caselles cap a dalt. Just en aquell punt es troba el (a,b).
Si us moveu c cap a la dreta i d cap a dalt, el vector serà (c,d). Per tant, el nou punt es trobarà a (a+c, b+d). El vector que es demana és precisament (c,d). I el nou punt (a+c, b+d).
Si un cop heu fet aquest moviment i quan us trobeu a (a+c, b+d), feu un nou moviment consistent en e cap a l’esquerra i f cap a baix, el vector serà (-e,-f) i el nou punt (a+c-e, b+d-f).
Solució feta i respostes
Per col·locar el punt (8,9) en el pla de forma correcta, cal que us situeu a l’origen de coordenades (0,0) i us desplaceu 8 caselles cap a la dreta I 9 caselles cap a dalt. Just en aquell punt es troba el (8,9). (c)
En desplaçar-vos (5,7) arribeu a (13,16). Arribareu a l’extrem superior de la quadrícula! El vector és (5,7) i el nou punt (13,16). (a)
Un cop esteu a (13,16) us desplaceu (-2,-3), per tant arribeu a (11, 13). El vector és (-2,-3) i el nou punt (11,13). (b)
A continuació ho podeu veure dibuixat al pla:
Altres recursos
Enfonsar la flota és un joc de taula per a dues persones. El seu objectiu és endevinar la posició dels vaixells enemics i enfonsar-los, indicant les coordenades cartesianes on l’adversari els ha col·locat. És de finals del segle XIX, però es va fer realment popular poc després de la Primera Guerra Mundial.